söndag 20 oktober 2013

Tiden i verkstan...

...ökar påtagligt så här års. Julproduktion i full gång. Många sena kvällar, men då är  det skönt att jag trivs så bra i min lilla stuga. 
Först på morgonen tänder jag en brasa. 
Sedan blir det ofta arbete vid mitt nya höj- och sänkbara arbetsbord. Här ser jag ut mot ladugården. 
Genom det andra fönstret, mitt skyltfönster, ser jag vägen och huset. 
Och vid det tredje fönstret står min drejskiva, och utanför finns min fina raku-ugn. 
Åt fjärde hållet är dörren till köket/butiken, och i hörnet längst fram i bild står min el- ugn.  
Just nu är det stooora muggar med stooora öron på gång. Har ristat in en ängel som förhoppningsvis blir fin genom den vita glasyren. 
Ängeln kommer igen på krukor och lite annat. I dessa tänkte jag plantera hyacinter till min julförsäljning på logen. Den blir 23-24 nov kl 11-16. 
Hjärtmuggar på tork. Jag gör ett fåtal glöggmuggar i år eftersom det har efterfrågats. De kommer att kosta förhållandevis mycket med tanke på storleken, men jobbet är precis det samma som en stor och materialkostnaden kanske 2 kr mindre. 
Doftlyktor är också på gång. De ska brännas i natt. Bra, då är det varmt och skönt i verkstan i morgon. 
I veckan som kommer ska de första tomtarna bli till. Måndag i morgon - härligt !!!

Inga kommentarer: