tisdag 13 augusti 2013

Mina första raku-grejer...

...färdigskrubbade. Ganska rena, men man kan skrubba med stålull nästan hur länge som helst för att få bort allt det sotiga. Resultatet lite blandat. Vissa glasyrer bra, andra mindre bra. 
Det här kallas naken-raku. Man vill bara åt mönstret som glasyren bildar i sprickorna. Därför målar man på en gegga som gör att glasyren inte fastnar, utan faller av krukan när den kommer ur ugnen. Häftigt när skärvorna trillar och mönstret kommer fram....och krukan blir naken antar jag. 
Närbild.....brukar bli mer raka linjer än prickar.....måste lära mig varför det blev prickar istället för linjer. Men prickar är fina också. 

Grön glasyr som krackelerade fint. 

Den turkosa blev också bra. 
Om man lyckas hålla värmen i godset tills reduktionen sker i de brinnande sågspånen blir den turkosa glasyren kopparfärgad istället.....tror jag, om jag fattade rätt på kursen för två år sedan. 

Den transparenta glasyren, som ser vit ut, blev bra här men misslyckades på andra grejer. Måste justera något i glasyren - men vad?
Möbius band.....har bara en sida och en kant. Fundera på den ni, eller googla och se om jag har rätt. 
Fördelen med prydnadsgrejer är att jag slipper betala moms. Jo, det är faktiskt så att saker som inte går att använda praktiskt är momsbefriade. Tror det kallas konst.....eller konstigt. 
Sååå kul det var med raku-bränning. Nu dröjer det inte länge till nästa gång när jag har en egen ugn :-)

Inga kommentarer: